-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48856 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا قرائت قرآن شاذ، جايز نيست؟

ما معتقديم قرآني كه از طرف خداوند بر پيامبر نازل شده است يكي بيشتر نبوده و نيست، لذا مكلفيم قرآن را آن گونه كه پيامبر6 قرائت نموده است، يعني به طور صحيح بخوانيم.

متخصصان علوم قرآن براي تشخيص قرائت صحيح شرايطي بيان نمودهاند:

1. قرائت بايد موافق با ثبت مصحفهاي موجود در بين مسلمانان باشد. زيرامسلمانان قرآن را سينه به سينه از پدران و اجداد خود، از شخص پيامبر ياد گرفته، ودر تمامي قرون، ثبت و ضبط نموده، و به طور متواتر به ما رساندهاند.

2. قرائت بايد موافق با فصيحترين اصول و قواعد لغت عرب باشد، زيرا قرآن با فصيحترين لغت نازل شده و هرگز جنبههاي شذوذ لغوي در آن يافت نميشود.

3. موافق با اصول ثابت شريعت و احكام قطعي عقل باشد چرا كه قرآن پيوسته پايهگذار شريعت و روشنگر انديشههاي صحيح عقلي است و نميشود كه با آن مخالف باشد.

قرائتي كه شرايط صحت را نداشته باشد قرائت شاذ شمرده ميشود، لذا نميتوان قرآن را مطابق آن قرائت نمود.(ر.ك: علوم قرآني، محمد هادي معرفت، ص 217ـ247، مؤسسه فرهنگي انتشاراتي التمهيد.) در پايان يادآور ميشويم كه بيشتر فقيهان، قرائت قرآن را مطابق قرائت يكي از قرّأ سبعه جايز ميدانند (چه قرائت حفص و چه غير آن); و برخي از آنان مانند حضرت امام1 ميفرمايد: احوط تخلف نكردن از قرآن كريم موجود در ميان مسلمانان است; ولي عدهاي از دانشمندان علوم قرآني معتقدند كه تنها قرائت مستند و صحيح، قرائت حفص از عاصم است كه مطابق قرائت رايج در بين مسلمانان است و سند آن به مولي اميرمؤمنان7 ميرسد و... .(اقتباس از: تاريخ قرآن، آيت الله معرفت، ص 150ـ153، نشر سمت ـ تاريخ قرآن كريم، سيدمحمدباقر حجتي، ص 374ـ376، دفتر نشر فرهنگ اسلاميـ تحرير الوسيله حضرت امام خميني1، ج 1، ص 168، انتشارات دارالعلم.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.